آمارگیر سایت علائم و علت سرطان روده بزرگ در زنان چیست - # آشپزی #
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

# آشپزی #

 

سرطان روده, علل سرطان روده, بیماری سرطان روده

بیماری سرطان روده در جایگاه سوم عامل مرگ و میر در جهان قرار دارد

 

پیشگیری از سرطان روده با ترک برخی عادات ناسالم
ابتلا به بیماری ها و “سرطان روده” ریشه در سبک زندگی و تغذیه دارد. اکثر ما ناخواسته ولی گاهی اوقات دانسته روده هایمان را در معرض بیماری های خطرناک و کشنده قرار می دهیم.

متاسفانه امروزه بیماری ها و سرطان روده به دلیل تغییرات ناخوشایند در سبک زندگی و برنامه غذایی روبه افزایش است به طوری که آمار بالای مبتلایان به مریضی های روده بزرگ و کوچک بیماری سرطان روده را در جایگاه سوم عامل مرگ و میر در جهان قرار داده است. به همین دلیل کسب آگاهی لازم جهت حفظ سلامت این ارگان، مهم می باشد. گاهی ما در زندگی روزمره عادت هایی پیدا می کنیم که می توانند برای سلامت روده مضر باشند. در این مطلب شما را با این عادت های روده خراب کن بیشتر آشنا می کنیم.

 

عوامل موثر در ابتلا به سرطان روده

- بی تحرکی و پرخوری و نشستن زیاد
به عقیده ی محققان فرانسوی، داشتن تحرک بدنی منظم یعنی حدود سی دقیقه در روز، خطر ابتلا به سرطان روده را به میزان 18 تا 29 درصد کاهش می دهد. چون ورزش منظم باعث کاهش اضافه وزن و چاقی مفرط می شود که جزو عوامل مهم ابتلا به سرطان روده محسوب می شوند. بی تحرکی و خانه نشینی همچنین به مشکل یبوست و کند شدن عمل دفع منجر می شود. این کار، روده را در معرض طولانی مدت برخی ترکیبات سرطان زا قرار می دهد که از طریق مواد غذایی وارد بدن شده اند. بنابراین سهولت دفع یکی از عوامل داشتن روده هایی سالم است.

 

- خطر ابتلا به بیماری سرطان روده با مصرف زیاد غذاهای گوشتی
نمی توان منکر خواص مفید گوشت برای بدن شد. اما نتایج اکثر پژوهش ها بخصوص نتایج پژوهشی که در سال 2005 روی 150 هزار نفر انجام شد نشان می دهد که مصرف زیاد گوشت قرمز می تواند خطر ابتلا به سرطان کولون را به میزان 50 درصد افزایش دهد. محققان مشاهده کرده اند افرادی که مرغ و ماهی بیشتری مصرف می کنند خطر ابتلا به سرطان روده را به حدود 30 درصد کاهش می دهند. گوشت قرمز حاوی میزان زیادی اسیدهای چرب اشباع شده است. درست است که نمی توان از مصرف گوشت خودداری کرد اما توصیه می شود که برای پیشگیری از سرطان روده مصرف آن را به حدود 250 تا 300 گرم در هفته محدود کنید.

 

- رابطه پرخوری و سرطان روده
روده بخشی از دستگاه گوارش است که از اثنی عشر تا مقعد کشیده شده و از روده ی بزرگ و روده ی کوچک تشکیل می شود. روده ی کوچک با 5 تا 6 متر طول محل اصلی هضم و جذب غذا است. روده ی بزرگ بین روده ی کوچک و مقعد قرار دارد و طول آن به یک و نیم متر می رسد و وظیفه ی اصلی آن هدایت مواد زائد و مدفوع به خارج از بدن است.

 

سرطان روده, بیماری سرطان روده,پرخوری

پرخوری و مصرف غذاهای چرب از علل ابتلا به سرطان روده است

 

- ابتلا به بیماری سرطان روده با زیاده روی در مصرف مواد چرب
مصرف زیاد مواد غذایی حاوی چربی های اشباع شده و ترانس علاوه بر افزایش میزان کالری دریافتی روزانه باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ می شود. این چربی های آسیب رسان در محصولات غذایی متعددی مانند کیک و شیرینیجات صنعتی، مارگارین های هیدروژنه، غذاهای آماده و غیره وجود دارند. نتایج پژوهشی که در سال 2010 به چاپ رسیده است نیز نشان می دهد که گوشت های فرآوری شده باعث افزایش زخم های پیش سرطانی در کولون می شوند و دلیل آن تغییر مولکولی است که باعث ایجاد رنگ قرمز این گوشت ها می شود.

 

- عدم مصرف سبزیجات خطر ابتلا به سرطان روده را افزایش می دهد
متخصصان همیشه بر مصرف زیاد سبزیجات تأکید می کنند و این مسئله بی دلیل نیست. میوه و سبزیجات باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان کلورکتال می شوند؛ چون حاوی میزان زیادی از فیبرها، ویتامین ها و مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها هستند. برای افزایش سلامت کولون لازم است که به مصرف پروبیوتیک ها نیز توجه داشت. این میکروارگانیسم ها در برخی مواد غذایی مانند ماست ها وجود دارند. پروبیوتیک ها رشد سلول های سرطانی را کاهش داده و به بهبود وضعیت دفع کمک می کنند. در نتیجه تماس روده با برخی ترکیبات سرطان زا کاهش پیدا می کند.

 

سرطان روده, بیماری سرطان روده,سبزیجات

خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ با مصرف میوه و سبزیجات کاهش می یابد

 

- سیگار یکی از علل اصلی سرطان روده است
نتایج پژوهشی که محققان نروژی در سال 2013 انجام دادند نشان می دهد که خانم های سیگاری در مقایسه با خانم های غیرسیگاری به میزان 19 درصد بیشتر در معرض ابتلا به سرطان روده قرار می گیرند. این آمار در مردان کمی پایین تر است. مردان سیگاری در مقایسه با غیرسیگاری ها 8 درصد بیشتر در معرض خطر هستند. بنابراین به نظر می رسد مصرف دخانیات علاوه بر سرطان ریه بدن را در معرض مشکلات دیگری نیز قرار می دهد. علاوه بر این، افرادی که الکل مصرف می کنند نیز در معرض خطر ابتلا به سرطان روده قرار می گیرند. الکل در طولانی مدت باعث کاهش قدرت دفاعی سیستم ایمنی بدن شده و خطر ابتلا به سرطان ها و به ویژه سرطان روده را افزایش می دهد.

 

- خطر ابتلا به بیماری سرطان روده با پخت گوشت با حرارت بسیار بالا
پخت و گریل گوشت در حرارت بالا (زمانی که چربی گوشت روی زغال یا گاز می ریزد) باعث بروز ترکیبات شیمیایی روی سطح گوشت می شود. این ترکیبات سرطان زا هستند و به DNA آسیب زده و خطر بروز سرطان کولون یا روده را افزایش می دهند. همچنین باید بدانید که دمای بالا (بیش از 200 درجه ی سانتی گراد) باعث سوختن چربی ها شده و برخی ترکیبات سمی تولید می شوند که وارد دستگاه گوارشی شده و ارزش غذایی مواد غذایی مصرف شده را پایین می آورند.

 

- عدم مراقبت کافی از بدن می تواند باعث بیماری سرطان روده شود
محققان معتقد هستند که 60 تا 80 درصد سرطان های روده از تومورهای خوش خیم پیش سرطانی بروز کرده اند که همان پولیپ ها هستند. وجود این پولیپ ها با افزایش سن بیشتر می شود. بنابراین لازم است که بعد از 50 سالگی وضعیت روده ها با آزمایش های لازم بررسی شود. اگر دچار مشکلات و بیماری های التهابی روده مانند بیماری کرون و غیره هستید بیشتر در معرض ابتلا به سرطان روده قرار دارید. بنابراین لازم است که به طور مرتب وضعیت روده هایتان بررسی شود و بیشتر مراقب باشید.